Klíma töltésére alkalmazott berendezések működési elvei, autóklíma meghibásodásainak veszélyei.

 

Rossz vagy elhasználódott tömítések miatt az autóklímánkban működő hűtőközeg a külső környezetbe kerülhet. Amikor ez bekövetkezik lecsökken klímarendszerünk teljesítménye, melynek következménye többek között a megnövekedő üzemanyag fogyasztás, nagyobb a káros anyag kibocsátás, hatékonyság csökkenés. A komfortérzet eléréséhez és egészsége érdekben is szükséges, hogy autója légkondicionálója hatékonyan és hibátlanul működjön.

 

A klímaberendezések átlagosan hűtőközegük 10-20%-át elveszítik évente, tehát minden évben csökkenő teljesítménnyel tudnak üzemelni a meleg időszakokban.

 


Ennek köszönhetően a hibátlanul működő klímaberendezés is hűtőközeg pótlást (klímatöltést) igényel, amit hozzá értő szakember véleménye alapján rendszeresen el kell végezni. A klímatöltésre költött összegek elenyészőek a hibásan vagy a kis teljesítménnyel működő autóklíma által generált költségekhez képest.

 

 


Klímatöltés folyamata

Üres klímarendszer töltését nitrogén nyomáspróbával kell kezdeni, ellenőrizni kell tömítések, csőrendszer állapotát. Ha megtartja a 20 bar-os próbanyomást fél órán át akkor a rendszer gáz tömörnek minősül.

Amennyiben rendszer nem üres, akkor a klímatöltést régi hűtőközeg lefejtésével kell kezdeni, melyet a klímatöltő gép automatikusan regenerál és eltávolítja belőle a szennyeződést. Ezután kezdődik a hűtőrendszer vákumolása illetve vákumon tartása (rendszerben lévő nedvesség eltávolítása miatt szükséges). Ezt követően kezdődhet a hűtőközeg feltöltése automata géppel, grammra pontosan, gyári adatbázis által előírtak alapján. Szükséges még a lefejtés során leválasztott olaj pótlása, a rendszer kenése is. Érdemes még UV színező festéket is tölteni a rendszerbe az esetleges későbbi szivárgások könnyebb behatárolása miatt. Végezetül ellenőrizni kell a klímarendszert működés közben is.